Peruskurssin tukimateriaali

Johdanto

Tämä aineisto on osa valmennussuunnitelmaa ja se on tarkoitettu Nozomin peruskurssilaisille harjoittelun tueksi.

Peruskurssilla tavoitteena on oppia aikidon perusteet ja kurssin päättyessä hallita ensimmäisen vyökokeen (6. kyu) vaatimukset. Kurssilla keskitytyään ensisijaisesti kehon hallintaan, ukemiin ja ensimmäisiin perustekniikoihin. 6. kyu:n vyökokeen tavoitteet löytyvät aikidoliiton sivulta tästä linkistä.

Edellä mainitun lisäksi peruskurssilla käydään läpi yleisiä aikidon periaatteita ja yleisiin harjoituksiin valmistavia harjoitteita. Näistä on olemassa erillinen ohje: Peruskurssin lisäopetukset.

Opetusvideot

Seuraavassa on opastusta ja linkit peruskurssin opetusvideoihin.

Aikido sisältää japanilaisen kulttuurin traditioita. Ne antavat harjoittelulle yhteiset käyttäytymiskoodit ja tukevat harjoittelijaa sopivaan mielentilaan siirtymisessä ja harjoitteluun keskittymisessä. Seuraavissa videoissa on joitakin traditioita ja perusliikkeitä.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Ukemi

Kaatumisharjoitus. Tämä on erityisen tärkeä perustaito. Sen avulla selviydytään horjutuksista ja heitoista. Tätä taitoa tarvitaan harjoiteltaessa jatkuvasti.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tainotenkan ho

Ensimmäinen uken kanssa tehtävä pariharjoitus.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tachiwaza, aihanmi kakatedori ikkyo omote

Seisaaltaan tehtävä tekniikka (Tachiwaza), jossa sama käsi ja jalka ovat molemmilla edessä (aihanmi). Tässä hyökkäysmuodossa uke (hyökkääjä) ottaa otteen nagen (puolustaja) ranteesta (katatedori). Ikkyo tarkoittaa ensimmäistä tekniikkaa ja omote sitä, että nage tekee tekniikan uken etupuolelle.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tachiwaza, aihanmi kakatedori ikkyo ura

Nage tekee tekniikan uken selkäpuolelle (ura).

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tachiwaza, aihanmi katatedori shihonage omote ja ura

Neljän suunnan heitto (shihonage)

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tachiwaza, aihanmi kakatedori iriminage

Etenemisheitto (iriminage)

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Suwariwaza kokyo ho

Polviltaan (Suwariwaza) tehtävä hengitysharjoitus (kokyo ho)

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Ukena toimiminen

Ukena (hyökkääjänä) toimiessasi sinun tehtäväsi on auttaa nagea tekniikan oppimisessa. Keskity kehosi hallintaan ja pyri pitämään hyvä asento. Esimerkiksi pidä lantiosi pääsi alapuolella (siis vältä pyllistystä). Ole mahdollisimman rento, joustava ja hivenen “tahmea”.  Älä testaa tekniikoiden toimivuutta, sillä se estää harjoittelun ja saattaa olla vaarallista ukelle tai nagelle. Ukena pyri pitämään katseesi ja asentosi tekniikan aikana kohti nagea. Tämä on paitsi itsepuolustuksellisesti järkevää, se myös mahdollistaa tekniikan tekemisen sujuvasti. Kuitenkin tatamille  loppuasentoon tullessasi (heiton tai alasviennin lopuksi, loppuhallinnan tai -lukon aikana) käännä pää poispäin nagesta.

Muista aina taputtaa jalkaan tai lattiaan, kun haluat että tekijä lopettaa tekemisen (välittömästi)!